Tuesday, 31 May 2011

Tutorial Tuesday #1 'Intro to fabric painting'

I decided to start Tutorial Tuesday. Each week on Tuesday I will (try) to make a new tutorial for you. I cannot exclude, that there could be weeks without any tutes (as I will run out of ideas), but I will try to do my best.


Zaczynam serie tutoriali na moim blogu. Co tydzien, w kazdy wtorek postaram sie Wam pokazac cos nowego. Oto tematy na czerwiec:

Themes for June:

31.05.11 #1 'Intro to fabric painting' 
                  'Wstep do malowania na materiale' 

                  'Aplikacje przy uzyciu bondaweb'

                  'Malowanie na tkaninie'

                  'Jak szyc na podkladzie papierowym'

                   'Malowanie nitka i haft maszynowy'

If you have any ideas/requests to what would you like me to show you, just let me know. Or maybe you would like to create some tutorial and be my guest blogger? I would love if you would participate!!
Jesli macie jakies pomysly na tematy tutoriali ktore chcielibyscie zobaczyc na moim blogu - przysylajcie propozycje. Z checia stworze cos na zamowienie. A moze ktoras z Was chcialaby goscinnie wystapic na moim blogu i stworzyc tutek? Zapraszam wszystkich chetnych :)

Today just a bit of theory on fabric/textile painting. I'm not any professional painter. All I know (and can do) I learned by myself. Since my childhood I was drawing and painting, so I can say that I practiced quite a lot. For few years now I do not paint anymore. Don't know the exact reason why I stopped. I think it just happened. The need to paint woke up recently as I realized that it's not such a bad idea to paint on fabric. 
Dzisiaj bedzie troche teorii o malowaniu na tkaninie. Z gory uprzedzam, ze nie mam zadnego wyksztalcenia w kierunku artystycznym wiec dla profesjonalistow moje wypociny beda pewnie smieszne. Jestem samoukiem; praktykujacym co prawda od lat nastu, ale samoukiem... odkad pamietam rysowalam i malowalam. Kilka lat temu przestalam (z nieokreslonych powodow, ot, tak), a ochota na malowanie wrocila niedawno, kiedy stwierdzilam, ze moge ja wykorzystac rowniez w szyciu :)

If you have never tried painting, I would suggest starting practicing on paper. Just to learn how to hold the brush, how to paint the straight line, to avoid dropping of paint, etc. I use really basic techniques, one or two brushes and few basic colours of paint as things which I paint on fabric are or outlines or shapes made to look like printouts/stamps. I do not create anything fancy, not plan to paint Mona Lisa on fabric ;) I only try to add some extra effect to the fabric on which I'm painting.
Jesli nigdy nie malowaliscie (ba, nie trzymaliscie pedza w reku), to radze najpierw poprobowac na papierze zanim sprobujecie malowac na materiale. zeby poczuc, jak trzymac pedzelek, jak malowac proste kreski, nie gubic farby po drodze. Tego niestety w tutorialu Was nie naucze - musicie sami sie nauczyc :)

How to choose the brush
Jak wybrac pedzelek

Depends on what you want to paint. There are so many brushes in any possible sizes and shapes... there are also many different techniques to use those brushes for. I will write only about things which I'm using - hope that's O.K. for you.
I fancy those kinds of brushes like on the photo. Mostly I use the round one. The flat one only from time to time. As you can see they are really small (the pin on teh side to give you an idea about the size).
Nie bede sie rozpisywac nad roznorodnoscia rodzajow pedzli i technikami malowania. Bede pisala tylko o tych, ktorych uzywam. To moje ulubione pedzelki - malutkich rozmiarow (dla porownania szpilka lezaca obok).


I always try the brush before I buy it. It's like I would paint on my own hand. Just to see if it's soft, but also elastic, and that no hair stands out from the tip (it has to bee smooth and nicely tipped, otherwise your line which you will paint will not be clean). Those brushes are not the cheapest ones which you can buy but surely they are worth their prize. 
These numbers on the brushes indicate the size. The smaller the number the smaller the brush is. I usually use 0-2 size  brushes for painting to paint the details. I do not feel comfortable with the big-sized brush.
Zawsze sprawdzam pedzelek przed zakupem (troche tak, jakbym probowala malowac na swojej dloni). Sprawdzam sztywnosc pedzelka i elastycznosc. Wlosie powinno byc gladkie, sprezyste i zadne wloski nie powinny odstawac. Te pedzelki na zdjeciu nie naleza do najtanszych, ale sa warte wydania kilku zlotych wiecej. Ja z reguly uzywam najmniejszych pedzli - od 0 do 2 (i przewaznie okraglych).


Those plastic tubes which you see on the side of the brushes are the covers for the tips. To secure them from damaging while storing:


Fabric/textile paint
Farba do tkanin


I use (used) only one kind of paint. Marabu Textile paint (iron fixed). Haven't try others, so I can't tell you the differences between different types/companies. For me, Marabu is a good company and paints are of good quality. I use only few basic colours (didn't need more up to now). 
Uzywam farb Marabu do tkanin (namalowany obrazek trzeba przeprasowac by utwalic farbe). Mam dobre doswiadczenia z ta firma i nigdy nie myslalam, zeby zmienic rodzaj/producenta farb. Kilka podstawowych kolorow w zupelnosci mi wystarcza (na razie...).



So... now, if you want to start your adventure with painting on fabric, you just need to look for a shop with painting accessories... and look around in it. If you are not sure what to choose (ex. a brush), buy some more and simply try them at home. You will feel which one is the best for you.
Teraz czas na wycieczke do sklepu i zakupy :) 



If you have any questions - just ask. I will do my best to help you.


Here's the button to share (just copy and paste the code in the frame). The more people will participate, the more fun!
Jesli ktos z Was chcialby umiescic baner na blogu, brdzie mi bardzo milo. Moze dzieki temu dowie sie o tutorialu wiecej osob, a wiadomo, im wiecej osob, tym lepsza zabawa :)  





BLOG TITLE




*hugs*


14 comments:

  1. świetny pomysł z tymi tutorialami ,zaraz zamieszczę banerek :)
    I fajnie ,że piszesz równiez po polsku :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    ReplyDelete
  2. Świetny pomysł z tymi tutkami :D
    Muszę się uzbroić w farby i pędzelki i może dołączę do grona zainteresowanych :D

    ReplyDelete
  3. Oh my gosh you are so wonderful!! This is going to be so fun! I will be out today and find my brushes and some paint.

    ReplyDelete
  4. Podoba mi się bardzo Twój pomysł. Chętnie skorzystam z kursu, bo malowania na tkaninach jeszcze nie próbowałam, chociaż mam komplet farb :)Banerek już u mnie jest :)

    ReplyDelete
  5. Też chętnie skorzystam i bardzo się cieszę, że mogę czytać a nie tylko oglądać

    ReplyDelete
  6. O jezu...
    Ja tu tyle zekram na bloga, tylko po obrazkach w mój angielski jest biedny.. a tu tekst po polsku! Normalnie wypas :)

    ReplyDelete
  7. Super pomysł!! :)
    miło, że chcesz podzielić się z nami swoją wiedzą :D banerek zaraz zamieszczę :)

    pozdrawiam serdecznie!! :)

    ReplyDelete
  8. super pomysł na tutoriale! będe sie bardzo chętnie uczyć! malowanie to jednak nie moja działka, ale na aplikacje będę wyczekiwać :)

    ReplyDelete
  9. Przede wszystkim super, że będziesz chciała pokazywać jak pracujesz - biorąc pod uwagę że jestem Twoją fanką - to wielka radość i nauka :)
    Po drugie juhuuu mogę na bieżąco kontrolować czy mój nędzny angielski nie robi mi psikusów - dziękuję za polski język :)
    No i oczywiście banerek zawisł :)

    ReplyDelete
  10. Super pomysł!
    I jak miło, że także po polsku, nie będę musiała męczyć się z tłumaczeniem;)

    ReplyDelete
  11. Ekstra, pewnie się wiele nauczę ;-). Jestem zachwycona twoimi pracami ;-)

    ReplyDelete
  12. I have the brushes (used to water color paint) but will need the textiles. Can't wait to see what you are going to do next!)

    ReplyDelete
  13. This is great! I look forward to your tutorials!

    ReplyDelete
  14. Ja tez uzywam marabu. Lubie prawie wszystkie produkty z marabu. Dobra jakosc

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...