Tuesday, 7 June 2011

Tutorial Tuesday #2 'Creating appliques using fussible web'



Today's post will be about applique using paper backed fussible web (or Wonder Under, Vliesofix and many other names describing the same thing). As I live in Germany, so the most popular here is Vliesofix by Vliseline. It's simply a web of glue attached to the paper which melts when ironed. On the paper side you can trace the outline of the shape you want to cut out. It looks like this (I removed a piece of the paper that you can see the glue):
No wiec dzisiaj zaczynamy post o aplikacji. Aplikacji z uzyciem bondaweb (taka nazwa jest chyby najpopularniejsza w Polsce). To siateczka kleju na papierze. Na zdjeciu ponizej odgielam troche papier, zeby klej byl dobrze widoczny:
 

If you want to try to make your own applique, you can use this pattern and make it according my tutorial. You will need it for the next week if you want to try painting on fabric :) 
You can of course make any applique you like, only for the 'cartoon efect' of painting you need a picture with visible outlines.
Jesli chcecie sprobowac zrobic aplikacje, mozecie uzyc tego wzoru i robic krok po kroku razem z tutorialem. Gotowa aplikacja bedzie potrzebna w nastepnym tygodniu - do malowania na tkaninie. Mozecie oczywiscie zrobic jakakolwiek aplikacje, tylko zeby osiagnac efekt 'kreskowki' (a o takim bedzie mowa za tydzien) obrazek ktory wybierzecie powinien miec wyrazne kontury.
This type of applique (for me) is good only for wall hangings or mini quilts. For things which you will not use so much or wash many times. Not sewn edges of the picture (and small elements) are quite fragile. For pillows/quilts/table runners/potholders it's better to sew the edges of the applique - I will show that in 2 weeks ('basics of thread painting').  
Tego typu aplikacja (bez naszywania brzegow) nadaje sie wedlug mnie do zrobienia mini quiltu na sciane, jakiegos obrazka. Nie do rzeczy, ktorych bedziemy intensywnie uzywac i wielokrotnie prac. Do poduszek/quiltow/bierznikow czy podkladek lepiej jest przeszywac brzegi aplikacji - o tym bedzie za 2 tygodnie :)

Making an applique (depending on how small and compicated it is) is quite time consuming and needs precision and patience. I print the picture which I want to convert into applique about 2 or 3 times (also, depending on the amount of elements to cut out). 
Robienie aplikacji jest czynnoscia dosc czasochlonna i wymagajaca precyzji (w zaleznosci jak skomplikowana jest aplikacja i jakiej jest wielkosci). Zazwyczaj drukuje 2-3 kopie obrazka, z ktorego robie aplikacje.

Lets begin then :) The fabric is chosen:
No to zaczynamy :) Materialy juz wybrane:


I start with the main elements first. The most important on the picture are flowers. Be really precise with cutting them out:
Zaczynam od kwiatow. Przy wycinaniu wyzna jest precyzja - od tego jak teraz beda wyciete zalezec bedzie wyglad przyszlej aplikacji:


Place the cut out flowers with their right side on the paper side of Wonder Under (paper backed fussible web). 
Wyciete kwiaty kladziemy prawa strona na papierowej stronie bondaweb (klej jest po drugiej stronie).


Trace the shape of the flowers with the pencil:
Odrysowuje kontury kwiatow olowkiem:


I'm cutting the whole part out (no need to be precise now; or better to say you shouldn't be precise yet. It's better to leave some additional fussible web around the shape which you plan to cut from the fabric). Place the Wonder Under with the glue side on the wrong side of the fabric (the drawings on the paper are on the top) and press with iron (settings on cotton) without steam for 5-10 seconds.
Wycinam kawalek na ktorym sa kwiaty (tu nie trzeba byc precyzyjnym... wiecej, nie powinno sie wycinac dokladnie. Lepiej, gdy dookola narysowanych konturow jest troche bondaweb'u). Teraz przykladamy bondaweb strona gdzie jest klej do lewej strony materialu (narysowane kontury sa na gorze) i przyprasowujemy zelazkiem bez pary (ustawionym na bawelne) przez 5-10 sekund. Lepiej jest po prostu polozyc zelazko na naprasowywany kawalek i potrzymac w miejscu - bez ruszania.


Cut out the single flowers ( leaving the paper on the back side still):
Wycinam kwiaty, zostawiajac jeszcze papier po lewej stronie):


Time for the next step - the inside part of the flowers. Cut them from the printed out flowers, and repeat the same steps like with the flowers - tracing on the Wonder Under, ironing on the chosen fabric, cutting out. If I would make the applique bigger, I would also make the tiny yellow parts as applique. Unfortunately, my printout wasn't so big and it would be very difficult to make it this way. I will simply paint them later.
Teraz czas na kolejny element.Srodki z kwiatow.Trzeba powtorzyc te same kroki jak przy kwiatach - odrysowanie na bondaweb'ie, naprasowanie na material, wyciecie. Gdyby moja aplikacja byla wieksza, zolte slupki kwiatowe tez bym zrobila z materialu. Niestety, przy takiej wielkosci jaka zrobilam, byloby to bardzo trudne - na koncu po prostu je domaluje. 



Same steps with the next elements - flower buds:
I od nowa to samo z kolejnymi elementami obrazka - pakami kwiatowymi:



And with the shade on the flower buds (same steps again):
I to samo z cieniami na pakach kwiatowych:


Time for the stem. I use another print out. The step is partially covered by the flowers. It can be easier for you to trace its' shape before cutting it out:
Teraz kolej na lodyzke. Uzylam nowego wydruku. Jako ze lodyzka jest czesciowo zaslonieta kwiatami, dla niektorych moze byc latwiej narysowac jej brakujace elementy przed wycieciem:


Well... what can I say... again the same steps ;) (cutting, drawing, ironing, cutting):
I znowu to samo ;) (wycinanie, rysowanie, prasowanie, wycinanie...):


Same with the turquoise (really they are turquoise... it's just the photos) background elemnets (if you want to have them). After having all the pieces, remove the paper from the back, and arrange them in order (I use the remains of the printout with cut out elements to arrange the parts) on the piece of the fabric - I chose a white one:
Iron press correctly placed pieces. Setting on cotton, about 15 seconds and with steam.
To samo z turkusowymi (tak, sa turkusowe, tylko jakosc na zdjeciach nie za bardzo...) elementami tla (jesli je chcecie). Po przygotowaniu wszystkich, pozostaje tylko zdjac papier ze spodu i ulozyc elementy na materiale (ja wybralam bialy). Do ulozenia elementow tak, by wygladaly jak na wydruku uzywam wlasnie wydruku, z ktorego wycielam te elementy:
Po ulozeniu elementow trzeba je przyprasowac. Temperatura jak dla bawelny, tym razem z para i okolo 15 sekund. Tak jak poprzednio, lepiej nie przesuwac zelazkiem, tylko przycisnac.

 
The same steps (arranging and ironing step by step) with the remaining elements. I prefere to iron layer after layer, to avoid moving some (especially small) parts.
Teraz czas na pozostale elementy. Ukladanie i przyprasowywanie. Ja robie to stopniowo, nie wszystko od razu. W ten sposob mozna uniknac przesuniecia malych kawalkow.


It doesn't look spectacular right now, I know. But believe me, it will look better after painting :) And sorry for the bad quality of the photos. I was doing it yesterday in the evening.
Na razie nie wyglada to szczegolnie pieknie, ale obiecuje, ze bedzie wygladac lepiej po pomalowaniu. I przepraszam za kiepska jakosc zdjec - robilam je wczoraj wieczorem.

So, see you and your appliques next week - when the painting will begin :)
Mam nadzieje zobaczyc Was i Wasze aplikacje za tydzien - zmalujemy cos ciekawego ;)

8 comments:

  1. Oh thank you!! I will be working on that this week. Now to find some fabric!

    ReplyDelete
  2. Very cool! Thanks for the great tutorial!

    ReplyDelete
  3. Bardzo fajnie wytłumaczone :)
    Jednak mam jedną uwagę - jak ja robię, to drukuję sobie odbicie lustrzane (ustawiam w opcjach drukarki) i poszczególnych elementów nie wycinam, tylko podkładam bondaweb i od razu odrysowuję. Oczywiście przesuwam rysunek pod bondaweb tak, żeby jak najlepiej wykorzystać flizelinę. W ten sposób odchodzi mi czasochłonne wycinanie poszczególnych elementów :)

    ReplyDelete
  4. You are soo amazingly talented!! I get excited every time I see you have a new post up!! lol! More for me to drool over!

    ReplyDelete
  5. Rozwala mnie blogger w innej przeglądarce niż Chrome, co chcę zostawić komentarz to staję się anonimowa. Bardzo fajne tłumaczenie. Będę tutaj częstym gościem, bo wiele rzeczy jeszcze nie robiłam a lubię wyzwania. Serdecznie pozdrawiam. Pod ważką udało mi się zostawić komentarz ale jeszcze raz powtórzę: Mistrzostwo!!!

    ReplyDelete
  6. Thank you for posting this. Although I've done some basic applique using the WonderUnder, I've never attempted multiple layers like this, and I was thinking of doing the Charley Harper QAL on flickr. This will be a wonderful reference, once I figure out which of his designs I want to use! :)

    ReplyDelete
  7. Piękny projekt! Pytałam w kilku pasmanteriach o to bondaweb, ale nie mają czegoś takiego, tylko zwykły klej do tkanin w proszku lub tradycyjną flizelinę. Może ze mnie jakaś ofiara losu jest, ale jeżeli tylko któraś z dziewczyn wie, gdzie można to kupić w Krakowie lub dostać w sklepie internetowym, byłabym wdzięczna za podpowiedź. Dziękuję!

    ReplyDelete
  8. Czy Bondaweb to to samo co flizelina dwustronnie klejąca? Ja robię aplikacje na niej.
    Wspaniałe są te twoje tutki, zaczytałam się:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...